یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

دوربين مداربسته بولت

دوربين مداربسته / سيستم هاي نظارت تصويري / مقالات دوربين مداربسته / هايك ويژن / تي وي تي

دوربين مداربسته بولت

۶۷ بازديد

يكي از انواع پركاربرد دوربين مدار بسته در حال حاضر است. اين دوربين ها كه به واسطه شكل ظاهري خود به اين نام خوانده مي‌شوند، در مصارف گوناگوني كاربرد دارند. شكل دوربين بولت به صورت استوانه‌ي بلندي است كه لنز دوربين در سر آن قرار داشته و به يك جهت نشانه رفته است. نام انگليسي اين نوع دوربين به معناي فشنگ (Bullet) است. تنظيم موقعيت فيلم‌برداري دوربين به صورت دستي بوده و به همان صورت دستي و به راحتي قابل تغيير است.

دوربين بولت

امروزه دوربين هاي مدار بسته به بخش مهمي از سيستم‌هاي امنيتي و نظارتي در انواع ساختمان‌ها، وسايل نقليه و شهري تبديل شده‌اند. تعداد اين دوربين ها در تمامي كشورهاي جهان در حال افزايش است، به طوري كه در پايان سال 2019 حدود 770 ميليون دوربين مداربسته فعال بود. در يك پژوهش جديد پيش‌بيني شده است كه در سال 2021 تا يك ميليارد دوربين مدار بسته در جهان فعال باشند. بيش از نيمي از اين دوربين ها در كشور چين فعاليت مي‌كنند و اين موضوع چين را به بزرگ‌ترين مصرف‌كننده و همچنين توليد‌كننده‌ي دوربين مدار بسته در جهان تبديل كرده است. پرفروش‌ترين برندهاي معتبر دوربين مدار بسته متعلق به كشور چين مي‌باشند كه نسبت به رقباي اروپايي قيمت بسيار مناسب‌تري دارند.

در اين مقاله با بررسي كلي چند نوع از دوربين هاي مدار بسته بر اساس شكل ظاهري آن‌ها، به بيان مزايا و محدوديت‌هاي آنها پرداخته و به طور خاص در مورد دوربين مدار بسته نوع بولت (Bullet) بحث مي‌كنيم. اين نوع دوربين مدار بسته در كنار دوربين مدار بسته دام بيشترين سهم را از بازار كسب كرده است. دوربين بولت با داشتن قابليت‌هاي گوناگون و جديد، توانسته است نياز مشتريان خانگي، صنعتي، اداري و غيره را در بسياري از موارد مرتفع كند.

كاربردهاي دوربين مدار بسته

دوربين هاي مدار بسته با توجه به مصرف گسترده‌ي آن‌ها، كاربردهاي گوناگوني دارند. استفاده‌ي خانگي، استفاده در ادارات، بانك‌ها، سيستم حمل و نقل شهري، ورزشگاه و فرودگاه از جمله‌ي كاربرد هاي دوربين مدار بسته است كه نياز به قابليت‌هاي مختلفي را نيز به وجود آورده‌اند. اين قابليت‌ها شامل استفاده در فضاي آزاد و رطوبت، جلوگيري از خرابكاري و سرقت، توانايي ضبط تصاوير در شب و همچنين پوشش حداكثري مورد نياز مي‌شود. دوربين هاي مدار بسته بولت نيز مانند اشكال ديگر دوربين هاي مدار بسته مي‌توانند از اين قابليت‌ها بهره برده و در اماكن مختلف مورد استفاده قرار گيرند.

پيشگيري

وجود دوربين هاي مدار بسته در اماكن مورد نياز مي‌تواند باعث پيشگيري از وقوع جرم شود. سارقان با ديدن دوربين امنيتي و احتمال دادن به شناسايي توسط مراجع قضايي از ارتكاب جرم صرف نظر كرده و به مناطقي با امنيت كمتر يا بدون دوربين مدار بسته رو مي‌آورند. در مورد منازل مسكوني مي‌توان با نصب يك دوربين در ورودي به طور مشخص، از وقوع جرم پيشگيري كرد، چرا كه فرد خاطي ترجيح مي‌‌دهد به خانه‌اي بدون دوربين مدار بسته مراجعه كند. دوربين هاي بولت شكل مشخصي داشته، به راحتي نصب مي‌شوند و براي استفاده در فضاي آزاد مناسبند.

شناسايي

در صورت وقوع جرم، استفاده از آرشيو ضبط شده توسط دوربين مدار بسته و ارائه‌ي فيلم‌ها به پليس مي‌تواند باعث شناسايي مجرم و در نهايت دستگيري او بشود. پوشش حداكثري محيط و استفاده از دوربين امنيتي در مناطق حساس مانند ورودي‌ها و خروجي‌هاي ساختمان ضروري است. به اين منظور استفاده از نوع درست دوربين اهميت دارد. دوربين بولت زاويه ديد محدودي داشته ولي به راحتي قابل تنظيم است، همچنين مي‌تواند تا فاصله‌هاي دورتري را در زاويه ديد خود با وضوح بهتري پوشش دهد.

نظارت

دوربين هاي مدار بسته را امروزه مي‌توان با استفاده از اينترنت و از راه دور كنترل كرده و به تماشاي تصاوير زنده‌ي آن‌ها پرداخت. در اماكن بزرگ كه شبكه‌اي از دوربين هاي متعدد سيستم نظارت تصويري را تشكيل داده‌اند اين تصاوير به يك اتاق مانتيورينگ منتقل شده و توسط كادر امنيتي به طور زنده بررسي مي‌شوند. در صورت بروز هرگونه تهديد امنيتي يا مخاطرات جانبي، مسئولان مربوطه سريعا متوجه شده و با اعلام هشدار، در رفع مشكل تلاش مي‌كنند. دوربين هاي بولت نيز مي‌توانند جهت برقراري ارتباط راحت‌تر از نوع تحت شبكه (IP) بوده و يا با استفاده از توانايي خود در ضبط تصاوير با فاصله‌ي زياد، به اين سيستم كمك كنند.

بيشتر بخوانيد: دوربين مدار بسته دام    تجهيزات دوربين مداربسته

دوربين مداربسته بولت

مزاياي دوربين مدار بسته بولت

دوربين مدار بسته بولت به واسطه شكل ظاهري خود و قابليت‌هاي استفاده شده در آن، مزاياي فراواني را مي‌تواند ارائه كند كه به بررسي چند مزيّت مهم آن‌ها مي‌پردازيم.

نصب آسان

دوربين هاي مدار بسته بولت به آساني قابل نصب هستند. اين دوربين ها به يك پايه متصل بوده به راحتي و با پيچ مي‌توانند به هر محلي مثل ديوار يا سقف متصل شوند. جداسازي دوربين ها از ديوار نيز بر خلاف دوربين هاي دام به سادگي قابل انجام است و نيازي به باز شدن دوربين نيست. از جمله ويژگي‌هاي دوربين بولت اين است كه در قسمت‌هاي گوشه‌اي ساختمان كه چند طرف آن به وسيله ديوار محدود شده است مناسب استفاده‌اند، در حالي كه استفاده از دوربين دام در اين مكان‌ها باعث استفاده نشدن از پتانسيل پوشش آن‌ها و زاويه گسترده‌ي لنزشان خواهد شد.

پوشش فواصل دور

لنز دوربين هاي بولت محدوده‌ي كمتري را نسبت به دوربين هاي دام تحت پوشش خود قرار مي‌دهند، با اين وجود از مزيت پوشش فواصل دور برخوردارند. شكل دوربين مدار بسته بولت به گونه‌ايست كه به سمت يك نقطه نشانه رفته و مي‌تواند تصاوير را تا فاصله‌اي دور ضبط كند. اين ويژگي دوربين مدار بسته بولت باعث شده كه استفاده از آن‌ها در مناطق وسيع مانند پاركينگ يا حياط مناسب باشد. استفاده از دوربين بولت در ورودي خانه نيز با داشتن زاويه مشخص و عدم نقض حريم همسايگان، مي‌تواند تا فاصله‌اي مناسب را تحت پوشش خود قرار دهد.

تنظيم ساده

دوربين بولت علاوه بر نصب آسان، به سادگي نيز قابل تنظيم است. اين دوربين ها توسط اهرمي به پايه‌ي ثابت خود متصل شده‌اند و بنابراين مي‌توان به سادگي زاويه‌ي ضبط تصاوير توسط آن‌ها را با دست تغيير داد. زاويه پوشش دوربين بولت نسبت به دوربين دام محدودتر بوده و بنابراين بايد در تنظيم جهت فيلم‌برداري آن دقت نمود. به هرحال در صورت وجود مشكل در زاويه‌ي تنظيم شده، مي‌توان آن را دوباره و به صورت دستي تغيير داد. البته اين ويژگي مي‌تواند باعث بروز مشكلاتي شود كه در بخش‌هاي بعد به آن مي‌پردازيم.

مشخص بودن

ظاهر دوربين هاي مدار بسته بولت به شكلي است كه كاملا مشخص بوده و در هر محلي نصب شوند به سادگي توسط افراد و مراجعين ديده مي‌شود. اين دوربين ها خود به صورت استوانه‌اي بلند بوده و به پايه‌اي وصلند كه كاملا از ديوار جداست و به صورت برجسته مشخص است. اين ويژگي مي‌تواند باعث پيشگيري بهتر از وقوع جرم شود. فرد خاطي با ديدن دوربين ريسك نكرده و از ارتكاب به جرم خودداري مي‌كند. بايد توجه نمود كه به همين دليل بايد در نصب دوربين مدار بسته دقت نمود كه به آساني توسط افراد مجرم و خرابكار قابل دسترسي و مخدوش شدن نباشد.

بيشتر بخوانيد: دوربين مداربسته   هايك ويژن     دوربين مداربسته   نصب دوربين مدار بسته   دوربين مداربسته تي وي تي

پوشش فضاي آزاد

از مهم‌ترين استفاده‌هاي دوربين بولت، قابليت مناسب آن‌ها براي استفاده در فضاي آزاد است. دوربيني كه در فضاي آزاد استفاده مي‌شود بايد بتواند در برابر مخاطرات طبيعي مانند باران و رطوبت، گرد و خاك و شرايط دمايي مقاوم باشند. دوربين هاي بولت با استفاده از قابليت مقاومت در برابر آب و غبار، مي‌توانند به راحتي در فضاي خارجي ساختمان‌ها استفاده شوند. همچنين به دليل شكل ظاهري، مدل لنز و فيلم‌برداري، استفاده از دوربين بولت براي فيلم‌برداري از بيرون ساختمان مناسب است. البته استفاده از دوربين بولت در فضاي آزاد مي‌تواند مشكلاتي نظير لانه شدن براي جانوران و دستكاري زاويه توسط افراد خرابكار را به همراه داشته باشد كه متعاقبا درباره‌ي اين محدوديت‌ها صحبت خواهد شد.

بيشتر بخوانيد:   نصب دوربين مدار بسته  ، دوربين مداربسته فرودگاه

محدوديت‌هاي دوربين مدار بسته بولت

در كنار مزاياي پرشمار دوربين مدار بسته بولت، محدوديت‌هايي نيز وجود دارد كه به همين دليل در استفاده از آن‌ها بايد مراقب بود. به توضيح چند نمونه از مهم‌ترين محدوديت‌هاي دوربين بولت مي‌پردازيم.

احتمال دستكاري و خرابكاري

تنظيم زاويه‌ي فيلم‌برداري توسط دوربين مدار بسته بولت به صورت دستي است. همچنين زاويه‌ي تحت پوشش دوربين بولت نيز محدود بوده و فضاي زيادي را شامل نمي‌شود. مشكلي كه دوربين مدار بسته بولت ايجاد مي‌كند اين است كه افراد خرابكار مي‌توانند علاوه بر آسيب رساندن، به راحتي جهت ضبط ويدئو توسط آن را تغيير داده و باعث شوند كه صحنه‌ي اصلي و مورد نياز ضبط نشود. در دوربين دام نه تنها نمي‌توان به سادگي به دوربين مدار بسته آسيب رساند يا جهت فيلم‌برداري را تغيير داد، بلكه به سادگي هم نمي‌توان مشخص كرد كه دوربين به چه سمتي نشانه رفته است و چه قسمت يا قسمت‌هايي را تحت پوشش قرار نداده است. براي جلوگيري از اين اتفاق بايد تا حد امكان دسترسي به دوربين بولت را سخت‌تر كرده و آن را در مكاني مناسب نصب كرد.

زاويه ديد محدود

لنز دوربين بولت به گونه‌ايست كه به سمت يك جهت خاص بوده و فيلم‌برداري مي‌كند. اين دوربين مي‌تواند تا فاصله‌هاي نسبتا دوري را پوشش دهد، ولي محدوديت آن زاويه‌ي تحت پوشش است. دوربين هاي بولت بر خلاف دوربين هاي دام يا دوربين هاي فيش‌آي (Fish-eye)، نمي‌توانند زاويه‌ي وسيعي را پوشش دهند و به پوشش منطقه‌اي محدود اكتفا مي‌كنند. استفاده از دوربين بولت در اماكني كه نياز به ضبط تصاوير در زاويه‌اي گسترده وجود نداشته ولي مي‌خواهيم فاصله‌ي بيشتري را پوشش دهيم، مانند پياده‌روها و خيابان‌ها، مناسب است.

لانه‌سازي جانوران

دوربين هاي بولت و مخصوصاً در صورتي كه در فضاي آزاد نصب شوند، مي‌توانند بستري مناسب و مسطح براي زندگي جانوران لانه‌گذار مانند پرندگان ايجاد كنند. همچنين در جلوي لنز يك دوربين بولت امكان زندگي حشرات و تنيدن تار توسط عنكبوت وجود دارد. اين مشكل مي‌تواند در طول زمان تصاوير ضبط شده توسط لنز آن‌ها را با مشكل مواجه كرده و نياز به سرويس‌دهي را افزايش دهد. در مقابل و در دوربين دام به دليل شكل نيم‌كره‌اي و رو به پايين آن، امكان ساخت لانه و تار در آن‌ها وجود ندارد.

كلام آخر؛ چه دوربيني انتخاب كنيم؟

انواع متداولي از دوربين مدار بسته بر اساس شكل ظاهري آن‌ها به وجود آمده است. از اين انواع به دو نوع دوربين مدار بسته بولت و دام كه پركاربردترين نوع آن است بايد اشاره كرد. دوربين هاي مدار بسته بولت براي استفاده در فضاي آزاد مشخص‌ترند. در صورت نياز به زاويه‌ي پوشش محدودتر ولي بزرگ‌نمايي بالا تا فواصل طولاني‌تر، استفاده از دوربين مدار بسته بولت مناسب‌تر است. امنيت استفاده از اين دوربين ها در مقابل خرابكاري نسبت به دوربين دام پايين‌تر بوده، ولي نصب، تنظيم و سرويس‌دهي ساده‌تري دارند.

بيشتر بخوانيد: دوربين مداربسته براي منزل  دوربين مداربسته شيراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.